آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی

تماس با کارشناسان مجموعه: 09106166803

آزمایشگاه‌ها یکی از مهمترین مکان‌ها هستند که باید از ایمن و تجهیزات لازم برخوردار باشند؛ چراکه نتیجه آزمایش بسیار مهم است. برخی از این آزمایشات با زندگی و مرگ افراد در ارتباط هستند؛ بنابراین برای بازدهی بیشتر و نتایج دقیق ‌تر، تجهیزات آزمایشگاهی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تجهیزات آزمایشگاهی به مجموعه‌ای از ابزار و وسایل آزمایشگاهی گفته می‌شود که استفاده از آن‌ها در آزمایشگاه‌ها ضروری بوده، این تجهیزات با توجه به نوع هر آزمایشگاه متفاوت می‌باشند؛ ولی به دلیل ارتباط این تجهیزات و مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها این ابزارها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

به‌طور کل در تمامی آزمایشگاه‌ها وجود برخی از تجهیزات الزامی است. تمامی آزمایشگاه ها نیاز به سکوبندی، هود، دستگاه‌ های آزمایشگاهی، وسایل آزمایشگاهی، سینک، شیرآلات، دوش و چشم شوی دارند.

سکوبندی

اولین نیاز مهم هر تجهیزات آزمایشگاهی، سکوبندی آن است. سکوبندی شامل میزها، کابیت‌ها و سینک‌ها بوده، همچنین قفسه دیواری، شلف وسط و کناری نیز مواردی هستند که به سکوبندی آزمایشگاه مربوط هستند.سکوبندی با توجه به نظر کارفرما به صورت یک ‌طرفه و یا دوطرفه اجرا می شود.

میز آزمایشگاهی

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در آزمایشگاه‌ها، میز آزمایشگاهی است. این میز که به میز توزین (ضدارتعاش)، میز شستشو، میز تحریر و میز وسط نیز معروف است، برای کار با وسایل آزمایشگاهی که به دقت زیادی نیاز دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین در توزین مواد با توجه به خاصیت ضد ارتعاش، بسیار کاربرد دارد.

کابینت آزمایشگاهی

کابینت آزمایشگاهی که بخش وسیعی از سکوبندی آزمایشگاه را تشکیل می‌دهد، از مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاه‌ها است. نوع چیدمان و طراحی آن برای کار محققین بسیار تاثیرگذار است. این کابینت‌ها در دو مدل زمینی و دیواری ساخته می‌شوند. کابینت‌های دیواری به دلیل داشتن فضای بیشتر برای همه مناسب‌تر هستند.

سینک آزمایشگاهی

سینک‌ها از تجهیزات مهم آزمایشگاه‌ها هستند. جنس آنها بسیار مقاوم است و در برابر اسید و قلیا آسیب‌پذیر نیستند. جنس آنها معمولا از سرامیک، اپوکسی و پروپیلن است. این تجهیزات مقاوم و باکیفیت باعث افزایش بازدهی در انجام آزمایشات خواهند شد. سینک آزمایشگاهی در برابر وزن اجسام و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.

هود آزمایشگاهی

وجود هود در آزمایشگاه‌ها به شدت ضروری است. هود آزمایشگاهی از کانال و فن تشکیل شده است که فن خارج از سیستم قرار داشته، بدین ترتیب گازهای سمی را به خارج از محیط آزمایشگاه انتقال خواهد داد. البته در برخی از آزمایشگاه‌ها برای خروج کامل گاز‌های خطرناک از فن سانتریفیوژی استفاده می‌شود.

به ‌طور کلی هودها با توجه به کار آزمایشگاه متفاوت هستند.

دستگاه‌های آزمایشگاهی

دستگاه‌ها، تجهیزات آزمایشگاهی هستند که برای انواع آزمایش‌ها، آنالیز و تحلیل، تست و اندازه ‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها در دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته عمومی در تمامی آزمایشگاه‌ها وجود دارند؛ مثل: آون، انکوباتور، اتوکلاو، هات پلیت مگنت و …؛ اما وسایل آزمایشگاهی اختصاصی با توجه به نوع آزمایشگاه، مختص به آن آزمایشگاه خواهند بود.

وسایل آزمایشگاهی

یکی از نیازهای هر آزمایشگاه، ابزار و وسایل آزمایشگاهی است. این تجهیزات شامل مواردی چون لوله آزمایشگاهی، لوله شور یا برس، جای لوله آزمایش، لوله گیر، بشر، ارلن مایر، بوته چینی، کپسول چینی، چراغ گازی، سه پایه، توری نسوز، پنس، چراغ الکلی، همزن شیشه‌ای، بورت و … است.

فهرست