هدف از دوره:

استاندارد 17025

در حال حاضر استاندارد بین المللیISO/IEC 17025 که در نتیجه تجربیات وسیع حاصل از اجرایISO/IEC Guide 25 و استاندارد اروپایی EN45001 تهیه شده است، جایگزین هر دوی آنها شده است. این استاندارد شامل کلیه الزاماتی می باشد که آزمایشگاه های کالیبراسیون باید آنها را برآورده سازند تا بتوانند اثبات کنند که یک سیستم کیفیت را به کار گرفته و از نظر فنی صلاحیت داشته و قادر به فراهم آوردن نتایج معتبر ‌می باشد.

مراجع تأیید صلاحیت که صلاحیت آزمایشگاه‌های کالیبراسیون را به رسمیت می‌شناسد، باید این استاندارد را به عنوان مبنای تأیید صلاحیت خود قرار دهند. آزمایشگاه های کالیبراسیونی که الزامات ISO 17025را برآورده نمایند، خودبه‌خود الزامات استانداردهای ISO 9001 و ISO 9002 را نیز برآورده خواهند نمود. با این حال گواهی انطباق با استانداردهای ISO 9001 و ISO9002 به تنهایی حاکی از صلاحیت آزمایشگاه در فراهم آوردن و ارائه داده‌ها و نتایج فنی معتبر نخواهد بود.

مسئولیت هر آزمایشگاه این است که فعالیتهای آزمایش و کالیبراسیون خود را به نحوی انجام دهد که الزامات این استاندارد رعایت شود و خواسته‌های مشتریان، مراجع قانونی یا سازمان هایی که آزمایشگاه ها را به رسمیت می‌شناسند، نیز برآورده گردد. این استاندارد شامل دو بخش الزامات مدیریتی و الزامات فنی می‌باشد. برآورده شدن این دو بخش به معنی داشتن صلاحیت بر اساس ISO 17025 است.

الزامات بخش مدیریتی

الزامات مدیریتی شامل موارد زیر است:

1. سازماندهی و نحوه آن

2. سیستم کیفیت مدیریت

3. کنترل مدارک

4. بازنگری درخواست‌ها، پیشنهادها و قراردادها

5. واگذاری آزمون و کالیبراسیون به پیمانکاران فرعی

6. خرید خدمات و ملزومات

7. ارائه خدمات به مشتریان

8. اقدامات پیشگیرانه

9. کنترل سوابق

10. ممیزی‌های داخلی

11. بازنگری‌های مدیریتی

12. شکایات

هر یک از موارد فوق دارای روشهای عملیاتی و روش های اجرایی خاص خود و رویه‌هایی می‌باشد که هر آزمایشگاه ملزم به رعایت آن در چارچوب‌های تعریف شده می‌باشد.

الزامات بخش فنی

بخش الزامات فنی شامل موارد زیر است:

1. کارکنان

2. جایگاه و شرایط محیطی کار

3. روشهای آزمون و کالیبراسیون و صحه گذاری بر روشها

4. تجهیزات و امکانات

5. نمونه‌برداری

6. جابجایی اقلام مورد کالیبراسیون

7. تضمین کیفیت نتایج  کالیبراسیون

8. گزارش‌دهی نتایج

در این خصوص نیز روشهای اجرایی و عملیاتی جهت برقراری الزامات وجود دارد. آزمایشگاه در منظر کلی و عمومی باید کارکنان مدیریتی و فنی داشته که دارای اختیارات و منابع لازم برای انجام وظایف خود باشد و وقوع هر انحرافی را از سیستم کیفیت یا از روشهای اجرایی مربوط به انجام آزمونها و یا کالیبراسیون شناسایی کنند و اقداماتی برای پیشگیری یا به حداقل رساندن این انحرافات انجام دهند. آزمایشگاه باید خط مشی‌ها و روش‌های اجرایی داشته باشد که بر اساس آن بتواند از حفاظت اطلاعات محرمانه و حقوق مالکیت معنوی مشتریانش اطمینان داشته باشد. همچنین آزمایشگاه باید خط مشی‌ها و روشهای اجرایی داشته باشد که بر اساس آن بتواند از دخالت در هر نوع کاری که باعث کاهش اعتماد به صلاحیت، بی‌طرفی، درستی قضاوت یا درستی عمل آن گردد جلوگیری نماید. آزمایشگاه باید سازمان و ساختار مدیریتی آزمایشگاهی، جایگاه در سازمان اصلی و روابط میان مدیریت کیفیت، عملیات فنی و خدمات پشتیبانی را تعیین نماید.

برای حصول اطمینان از این که سیستم کیفیت در آزمایشگاه اجراء و در تمام اوقات رعایت می‌شود، مدیر کیفیت باید به عالی‌ترین سطح مدیریتی که تصمیم‌گیری در مورد خط مشی و منابع آزمایشگاه در آن سطح انجام می‌گیرد، دسترسی مستقیم داشته باشد.

مزایای اخذ استاندارد ISO17025

برخی از مزایای اخذ این استاندارد عبارتست از:

1. ارتقا سطح آزمایشگاه‌های عضو و کسب اعتبار بین‌المللی

2. افزایش اطمینان از صحت نتایج ارایه شده توسط آزمایشگاه‌ها

3. کسب اطمینان از کالیبره شدن مستمر تجهیزات آزمایشگاه‌ها

4. تسهیل همکاری میان آزمایشگاه‌ها و سایر سازمانها

5. استاندارد کردن روشهای اجرایی و مدیریتی آزمایشگاه‌ها

6. ارتقاء سطح مشتری مداری آزمایشگاه‌ها

7. امکان پذیرش آزمایشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه مرجع از طرف موسسه استاندارد

8. امکان ارایه خدمات در سطح بین المللی

9. انطباق استانداردهای ISO 9001-9002 با مقدمات این استاندارد

مخاطبان دوره:  واحدهای تولیدی و کارخانجات- آزمایشگاه ها- فارغ التحصیلان رشته های شیمی، صنایع و مهندسی

مدت دوره: 8 ساعت

مزایای دوره: شناخت مزایا و نحوه پیاده سازی استاندارد ایزو 17025

استاندارد 17025

فهرست