ترازوی رطوبت سنج

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

ترازو رطوبت سنج چیست؟

ترازوی رطوبت سنج وسیله ای آزمایشگاهی است که میزان رطوبت در یک ماده یا نمونه را اندازه می گیرد. این نوع ترازو رطوبت را با استفاده از میزان از دست رفتن طی فرایندهای خشک شدن تعیین می کنند.ترازوی رطوبت را به ترازوی رطوبت سنج یا آنالیزور رطوبت هم می شناسند،که اگر چه در رده ترازوها  طبقه بندی می شود ولی عملکرد اصلی آن اندازه گیری رطوبت یک ماده می باشد و نه سنجش وزن آن.بیشترین استفاده از این ترازوی خاص در فرآیندهای تولید در صنایع غذایی می باشد به طوریکه می تواند تازگی و کیفیت مواد تولیدی را نشان دهد. با این همه رطوبت سنج ها به طور کلی در صنایع بوم شناسی،داروسازی،صنایع غذایی و آزمایشگاه های مرتبط با علوم طبیعی به کار می روند.
ترازوهای رطوبت سنج می توانند نتیجه آزمایش را بسته به نمونه و ماده مورد بررسی از 5 تا 90 دقیقه اعلام کنند.این اختلاف نیز طبیعتا به میزان رطوبت و اندازه نمونه ی مورد آزمایش بستگی دارد. همه ترازوهای رطوبت سنج جدید که با استفاده از عملکرد هالوژنی و وزن سنجی کار می کنند از دو بخش اصلی ترازوی توکار برای اندازه گیری دقیقه و محفظه حرارتی یا خشک کننده تشکیل می شوند. ترازوی رطوبت به طور خودکار وزن ابتدایی نمونه را ثبت می کند و وزن آن را در طی کل فرایند خشک شدن نظارت و ثبت می کند.
یکی از راه های سریع و دقیق تعیین رطوبت مکانیسم اندازه گیری موسوم به روش حرارتی وزنی است که از یک آنالیزور رطوبتی هالوژن استفاده می کنند و متدوال ترین روش اندازه گیری رطوبت در اغلب ترازوهای رطوبت سنج آزمایشگاه های امروزی می باشد. ترازوی رطوبت که به آنالیزور رطوبت هم شناخته میشود گرچه در گستره‌ی ترازوها رده‌بندی میشود اما وظیفه‌اش اندازه‌گیری وزن نیست بلکه میزان رطوبت در یک ماده را اندازه میگیرد. این ترازوی خاص در فرایندهای مرتبط با تولید در صنایع غذایی استفاده میشود و میتواند تازگی و کیفیت مواد غذایی تولیدشده را نشان دهد. این آنالیزورها معمولاً در صنایع بوم‌شناسی، داروسازی، صنایع غذایی، و آزمایشگاه‌های مرتبط با علوم طبیعی به کار میروند. در این ترازوها فنون مختلفی برای اندازه‌گیری رطوبت وجود دارد که شامل اندازه‌گیری تبخیر آب ناشی از گرم‌شدن نمونه، اندازه‌گیری تفاوت وزن پس از حذف رطوبت در نمونه، و اندازه‌گیری تعادل بخار آب نمونه در سیستمی بسته است. مسئله‌ی مهم در خرید ترازوی رطوبت توجه به ظرفیت، دقت، سرعت، روش اندازه‌گیری، نرم‌افزارها، و نوع مواد قابل استفاده در این دستگاه است.

ترازوهای رطوبت‌سنج‌ها میتوانند نتیجه‌ی آزمایش را بسته به نمونه و ماده‌ی مورد بررسی از 5 تا 90 دقیقه اعلام کنند. این اختلاف نیز طبیعتاً به میزان رطوبت و اندازه‌ی نمونه‌ی مورد آزمایش بستگی دارد. همه‌ی ترازوهای رطوبت‌سنج امروزی که با استفاده از عملکرد هالوژنی و وزن‌سنجی حرارتی کار میکنند از دو بخش اصلی ترازوی توکار برای اندازه‌گیری دقیقه و محفظه‌ی حرارتی یا خشک‌کننده تشکیل میشوند. ترازوی رطوبت به‌طور خودکار وزن ابتدایی نمونه را ثبت میکند و وزن آن را در طی کل فرایند خشک‌شدن نظارت و ثبت میکند. اگر ترازوی دقیق توکار دیگر تفاوت وزن را پس از چندین مورد اندازه‌‌گیری تعیین و ثبت نکند، آنگاه به این معناست که فرایند خشک‌کردن تمام شده و داده‌های مورد نیاز برای اندازه‌گیری ثبت شده است. این فرایند خودکار باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه در قباس با روش‌های سنتی خشک‌کردن میشود که در آنها در فواصل زمانی منظم باید یک نمونه را به‌طور دستی از یک کابینت خشک‌کننده جدا کرد و سپس وزنش را اندازه گرفت و دوباره این روند را تکرار نمود. امتیاز دیگر رطوبت‌سنج‌های جدید این است که ترموستات توکار و یکپارچه نیز دارند که باعث میشود بتوان به‌آسانی حرارت را طی فرایند خشک‌کردن تنظیم کرد. مثلاً نمونه‌ای نسبتاً خیس یا زیادی مرطوب را میتواند در فاز اول با دمایی بالاتر خشک کرد، زیرا میزان رطوبت بالاتر مانع سوختن نمونه میشود. سپس حرارت خشک‌کننده را میتوان طی گذر زمان کمتر کرد طوری که نمونه رفته‌رفته خشک میشود و ماده‌ی اصلی‌اش نمیسوزد. همینکه فرایند خشک‌کردن پیش رفت، فرایند را میتوان به‌صورت یک برنامه برای انجام مکرر آن و تضمین اندازه‌گیری‌های قابل‌تکرار ذخیره کرد. اطلاعات اندازه‌گیری‌شده را میتوان براساس زمان واقعی بر روی نمایشگر ترازوی رطوبت یا بر روی مانیتور متصل به کامپیوتر مشاهده کرد. اطلاعات ذخیره‌شده یا ثابت‌شده از فرایند تعیین میزان رطوبت نمونه‌ها را همچنین میتوان به خاطر قابلیت اتصال دستگاه به پرینترها و سایر ادوات کامپیوتری به‌صورت چاپی پرینت گرفت و مستند کرد.

عملکرد ترازو رطوبت سنجی

کاربرد ترازو رطوبت سنجی

شرایط نگهداری ترازو 

شرکت استادارد آزما با کادری مجرب و با تجربه و با داشتن سابقه بیش از یک دهه در زمینه واردات و فروش تجهیزات آزمایشگاهی و اندازگیری راهنمایی مطمئن برای خرید حرفه ای شما خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.

از جمله کاربرد های ترازو رطوبت سنج در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فهرست