مشاوره در بازاریابی و فروش

تماس با کارشناسان بخش مشاوره: 09106166803

مشاور بازاریابی بر روی روش‌های بازاریابی و اطلاعات مربوط به کسب و کار تحقیق می‌کند. در عین حال رویکردهای موفقیت آمیز در تبلیغات، ارائه برند و مارک تجاری، کانال‌ها و رسانه‌های مناسب تبلیغات و سایر اطلاعات را جمع آوری کرده و استراتژی‌های بازاریابی برای محصولات و خدمات مختلف را مشخص می‌کند.  بسته به این که شرکت نوپا یا قدیمی باشد، نوع مشاوره جهت فروش متفاوت خواهد بود.

شرکت های تازه تاسیس از آنجایی که محصول برای اولین بار ارائه میشود، شروع کار از تیم بازاریابی آغاز می گردد تا پتاسیل محصول مورد نظر را از نظر فروش آنالیز کند. در پی اطلاعات به دست آمده اگر محصول نیاز به اصلاح و بهبود داشته باشد، اقدامات لازم انجام می گیرد در صورتی که راندمان فروش محصول پایین باشد، به احتمال زیاد محصول جایگزین از طرف تیم مشاوره ارائه خواهد شد.

 برای شرکت های قدیمی که در زمینه فروش فعالیت داشته باشند دو حالت پیش می آید :

1) محصول جدید باشد که کاملا مشابه با شرکت های تازه تاسیس می باشد.

2) محصول قدیمی باشد که در این شرایط برای شروع کار با استفاده از ارزیابی کمی و کیفی میزان فروش بررسی میشود، کار تیم مشاوره در این بخش افزایش فروش است. در این شرایط باید به گونه ای عمل شود که فروش قدیمی با به کار گیری روش هایی مانند افزایش رضایتمندی مشتری ارتقاء یابد و همزمان راهکارهای مناسب جهت بالا بردن میزان فروش کنونی سازمان ارائه شود.

 از سایر ویژگی ها و وظایف مشاور بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاور می‌تواند به صورت مستقل و پاره وقت یا بخشی از کارمندان شرکت (به صورت مستمر) فعالیت کند و اطلاعات لازم برای بازاریابی را به کسب و کارها ارائه نماید.
  • اطلاعاتی مرتبط با بازار کسب و کار، رویکردها، نتایج فروش و همینطور محصولات و خدمات کسب و کار را جستجو می‌کند.
  • جزئیات محصولات یا خدمات پیشنهادی رقبا، سهم بازار، نحوه قیمت گذاری و روش‌های تبلیغات را تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • متناسب با اطلاعات بدست آمده در تحقیقاتش گزارش‌های مفصل و کاملی را برای ایجاد راهبردهای بازاریابی تهیه کرده و سپس بر همین اساس استراتژی‌های بازاریابی را تدوین می‌کند.
  • مشاور بازاریابی متناسب با اهداف فروش مورد نظر در کسب و کار، روش‌های خاص بازاریابی و هزینه‌های آن را تعیین کرده و به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس میزان بودجه خود روش‌های معرفی و فرصت‌های تبلیغاتی موثری را انتخاب کنند.
  • مشاور بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند تا با ارائه محصولات و خدمات جدید سهم محصول یا خدمات خود را در بازار‌های جدید افزایش دهند.
  • فروش و بازخوردهای کسب و کار را ردیابی کرده و در صورت نیاز استراتژی‌های بازاریابی را تنظیم می‌کند. همچنین به مدیران شرکت کمک می‌کند تا برند خود را به صورت متمرکز برای هر محصول یا خدمات به بازار معرفی کنند.

با توجه به نکاتی که گفته شد وظایف مشاور بازاریابی و فروش برای کسب و کارها ارزشمند هستند زیرا؛ به تعیین استراتژی‌های کوتاه مدت، بلند مدت و اهداف شرکت کمک می‌کنند. همین طور رقبا و بازارها را بررسی و تحلیل کرده و تکنیک‌های جدیدی برای فروش، تبلیغات و عرضه محصولات و خدمات ارائه می‌نمایند. ولی تمامی این موارد تا زمانی که به صورت روشن و عینی روی قرارداد مشاوره درج نشوند، فاقد ارزش قانونی و حقوقی هستند.

به همین دلیل بهتر است برای صرفه جویی در زمان طرفین، شفاف سازی وظایف و مسئولیت‌ها و تعیین تعهدات حتما یک قرارداد مشاوره و بازاریابی بنویسید.

 

فهرست