مشاوره در نگهداری آزمایشگاه

تماس با کارشناسان بخش مشاوره: 09106166803

مشاوره در نگهداری آزمایشگاه

نگهداری کردن از تجهیزات آزمایشگاهی یکی از اصول مهم در آزمایشگاه می باشد. چرا که اگر این تجهیزات دچار مشکل شوند آزمایش های انجام شده و پروژه هایی که در حال انجام است دچار مشکل شده و نمی توان آن ها را انجام داد. اگر با تجهیزات آسیب دیده آزمایشات مربوطه انجام شود جواب به دست آمده از آن قابل اطمینان نیست.

به دلیل بالا بودن هزینه ی  خرید تجهیزات آزمایشگاهی باید در نگهداری از آن ها بسیار تلاش کرد تا تجهیزات دچار آسیب نشوند. هر وسیله‌ای بعد از مدتی دیگر توانایی کار را نخواهد داشت و طول عمر مفید آن به پایان می رسد، ولی می‌توان با نگهداری دقیق و خوب طول عمر آن‌ها را افزایش داد.

راه کارهای مراقبت از تجهیزات آزمایشگاهی

همیشه برای اینکه بتوان از محصولات و تجهیزات مراقبت و نگهداری کرد نکاتی مطرح می‌شود. ولی باید بدانیم که این نکات به تنهایی نمی تواند کاربرد داشته باشد.

در ادامه مواردی را ذکر می کنیم که بهتر است در نگهداری از تجهیزات آن ها را رعایت کنید:

  • استفاده کردن از تجهیزاتی که خدمات پس از فروش ارائه می دهند
  • استخدام کردن نیروی پرسنلی آموزش دیده که بتواند در  آزمایشگاه از تجهیزات نگهداری کرده و به درستی استفاده نماید.
  • کار فرما باید در انتخاب پرسنل آزمایشگاهی دقت کند و افرادی را استخدام نماید که آموزش دیده و دلسوز باشند. در ضمن اگر به او اطلاع داده شد که دستگاهی کارایی خود را از دست داده و یا دچار نقص شده است با سرعت به رفع آن اقدام نماید.
  • کمک گرفتن از مشاورین برای نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی که می تواند در مورد تجهیزات ساخته شده دستورالعمل های مورد نیاز را به پرسنل و مدیر ارائه نماید.

برای نگهداری از تجهیزات آزمایشگاهی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای اینکه تجهیزات آزمایشگاهی عمر طولانی داشته باشند و به راحتی از بین نروند نیاز است که مواردی را رعایت کرد.

اگر تجهیزات مشکل داشته باشند اندازه گیری ها و آزمایشات انجام شده با خطا روبه رو می شوند.برای اینکه از مشکلات دیگر پیش گیری کنیم باید نکاتی را در مورد تجهیزات بدانیم و آن ها را رعایت کنیم:

  • تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی

یکی از بهترین روش‌ها و اصلی‌ترین کارهایی که در برابر حفظ و نگهداری از تجهیزات باید انجام داد تمیز کردن آن‌ها است. پس به طور روزانه اقدام به تمیز کردن تجهیزات نمایید. اگر در بعضی موارد اطلاع از چگونگی تمیز کردن بعضی از وسایل ندارید بهتر است از مسئول خود تقاضا کنید تا به شما آموزش دهد.

  • کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

به خاطر اینکه تجهیزات آزمایشگاهی باید در اندازه گیری دقیق باشند به صورت مداوم باید کالیبراسیون شده و آن‌ها را چک کنند. چرا که انجام دادن کالیبراسیون کمک می‌کند تا تجهیزات زود کارایی خود را از دست ندهند.

  • تعمیرات به موقع تجهیزات آزمایشگاهی

در بعضی موارد مشاهده می‌شود که یک دستگاه به دلایلی از کار می افتد. در این مواقع نباید بلافاصله دستگاه‌ها را تعویض کرده و یا جایگزین نمایید. بهتر است از یک متخصص کمک گرفته شود. در صورتی که نیاز به تعمیر تجهیزات و یا تغییر قطعات باشد با هزینه کمتر می توان دستگاه را دوباره راه اندازی کرد.

در مورد تجهیزاتی نظیر سانتریفیوژها که به صورت مداوم نیاز به تعمیرات دارند بهتر است قبل از اینکه دستگاه از کار بیفتد و پروژه‌ی شما نیمه تمام رها شود آن را تعمیر نمایید.

  • بازسازی کردن تجهیزات آزمایشگاهی

گاهی می‌توان قطعات برخی از تجهیزات را جدا سازی کرد و هر کدام را به صورت جداگانه تمیز و در جای خود قرار ‌دهند. همچنین می‌توان قطعاتی را که دچار سایش شده و کارایی خود را از دست داده‌اند شناسایی کرده و با قطعات نو و سالم جایگزین نمایند. این کار می‌تواند به بالا بردن عمر دستگاه نیز کمک کند.

  • جایگزینی در تجهیزات آزمایشگاه

اگر یکی از تجهیزات به طور کامل عمر مفید خود را از دست داده باشد و نیاز به استفاده کردن از یک دستگاه نو پیش بیاید. احتمالاً استفاده کردن از یک دستگاه ارزان قیمت می‌تواند شما را به سمت آن هدایت کند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر نیاز شما به این وسیله و دستگاه زیاد است استفاده کردن از یک دستگاه نامرغوب و ارزان قیمت می‌تواندهزینه‌ی زیادی را برای شما داشته باشد. به همین خاطر بهتر است دنبال کیفیت یک دستگاه باشید.

  • استفاده درست از تجهیزات آزمایشگاهی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند در نگهداری بهتر تجهیزات کمک کند، روش استفاده صحیح از آن‌هامی‌باشد. بهتر است پرسنلی که در آزمایشگاه فعالیت می‌کنند در مورد استفاده از تجهیزات آموزش‌های لازم را دیده باشند و یا اگر اطلاعی ندارند بدون نداشتن تجربه اقدام به استفاده نکنند. چرا که این کار باعث می‌شودتجهیزات شما زودتر کارایی خود را از دست بدهند و مجبور به صرف هزینه‌های اضافی شوید.

نکته آخر

همان گونه که می دانید تجهیزات آزمایشگاهی از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند و وجود آن‌ها در آزمایشگاه برای انجام آزمایشات مختلف و تحقیقات بسیار ضروری است. پس بهتر است در نگهداری آن‌ها کوشا باشید.

شرکت مشاوره تخصصی استاندارد آزما با دارا بودن تیم های تخصصی مشاوره ای در مرحله ساخت تا بهره برداری چشم بینای شما در پروژه خواهد بود.

فهرست