شیکر آزمایشگاهی

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

شیکر آزمایشگاهی

دستگاه شیکر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای مخلوط کردن و یا هم زدن مواد درون لوله و یا فلاسک (ظرف نمونه) بکار می رود و عمدتاً در زمینه های تحقیقاتی شیمی و زیست شناسی استفاده می شود. شیکر آزمایشگاهی دارای یک بخش نوسان کننده است که محل قرار دادن لوله و فلاسک می باشد. این بخش دارای اندازه های مختلفی می باشد و لوله ها و فلاسک هایی با ظرفیت و تعداد مختلف روی آن قرار می گیرد. پارامتر های تنظیم شونده در شیکر آزمایشگاهی معمولاً زمان و سرعت مخلوط کردن می باشند. اگرچه دستگاه استیرر یا همزن مغناطیسی در سال های اخیر جایگزین شیکر در آزمایشگاه شده اما همچنان برای مخلوط کردن و هم زدن در حجم های زیاد از شیکر استفاده می شود.

انواع شیکر آزمایشگاهی

  • شیکر ورتکس یا شیکر لوله:این نوع شیکر دارای یک صفحه است که شیشه آزمایش روی صفحه آن قرار می گیرد و با حرکت چرخشی محلول موجود مخلوط می شود. دستگاه شیکر ورتکس دارای دکمه ای جهت تنظیم سرعت است.
  • شکیر صفحه ای:شیکر صفحه ای دارای یک صفحه مسطح می‌باشد که روی میز یا کف قرار گرفته تا ظرف نمونه آزمایش روی آن قرار گیرد. این نوع شیکر صفحه ای با حرکت رفت و برگشتی محلول را مخلوط کرده و دارای اندازه های مختلفی می‌باشد.
  • شیکر اوربیتالی: این دستگاه قدرت چرخش با سرعت پایین را فراهم می‌کند. شیکر اوربیتالی دارای صفحه ای است که لوله های آزمایش روی آن قرار گرفته و به صورت دورانی می چرخد و دارای دکمه ای جهت تنظیم قطر دوران، سرعت چرخش می‌باشد. این شیکر در محیط کشت میکروب کاربرد فراوانی دارد.
  • شیکر انکوباتور: دستگاه شیکر انکوباتوردار یک شیکر است که با استفاده از انکوباتور امکان نگهداری محلول را در شرایط مناسب دمایی فراهم می کند. از مزایای این نوع شیکر می توان به تهیه اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز محیط کشت و رشد سلول ها اشاره کرد. شیکر انکوباتور می تواند محلول را در داخل محفظه مورد اطمینان مخلوط نماید.
  • روتوشیکر یا شیکر خورشیدی: از انواع بسیار پرکاربرد شیکر می‌توان به روتوشیکر اشاره کرد. که دارای یک صفحه است برای قرارگیری شیشه نمونه روی آن می‌باشد  و سپس با حرکت های زاویه دار محلول مخلوط می شود. مهم ترین نکته در استفاده این شیکر وجود تنظیم کننده های سرعت و زاویه چرخش است.
  • شیکر الک: از شیکر الک آزمایشگاهی برای انجام آزمایش دانه بندی استفاده می‌شود. حرکت عمودی و افقی دستگاه شیکر الک توسط موتور ویبره انجام شده،  به گونه ای که بالاترین نتیجه را برای دانه بندی به همراه خواهد داشت. گروه الک ها از چندین الک با اندازه‌های متفاوت تشکیل شده است . الکی که بزرگترین منفذ را دارد در بلاترین قسمت و به ترتیب الک ها با منفافذ کوچکتر در پایین دستگاه قرار می گیرند. در پایین ترین قسمت یک سینی قرار گرفته تا امکان جمع آوری کوچکترین ذرات وجود داشته باشد .
  • شیکر بالن: این دستگاه قدرت تحمل تا ده کیلوگرم محلول را دارا می‌باشد. دستگاه شیکر بالن به صورت خطی و اوربیتالی محلول را به مدت طولانی و به طور یکنواخت مخلوط می کند. امکان قرارگیری شیشه های زیادی در آن وجود دارد.

از جمله کاربرد های شیکر در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فهرست