سانتریفیوژ

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

سانتریفیوژ چیست؟

هر وسیله‌ای که یک نیروی مرکزگریز مداوم را از طریق چرخش به کار میبرد یا اعمال میکند سانتریفیوژ نامیده میشود. سانتریفیوژ در لغت به معنای گریختن از مرکز از طریق چرخیدن است. با نگاه آزمایشگاهی، سانتریفیوژ وسیله‌ای است که در آزمایشگاه‌ها برای تفکیک و جداسازی اجزای سازنده‌ی مایعات آزمایشی بر اساس غلظت‌های متفاوت‌شان و نیز برای جداسازی مایعات از جامدات استفاده میشود. سانتریفیوژ امروزه وسیله‌ای رایج در بیشتر آزمایشگاه‌هاست و تقریباً در همه‌ی صنایع و آزمایشگاه‌های مرتبط به کار میرود: آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و صنایع بزرگ. سانتریفیوژها به‌طور گسترده در آزمایشگاه‌های زیست‌درمانی، در همه‌ی بیمارستان‌ها، و نیز در دیگر صنایعی که یکی از اهداف آزمایش‌هایشان استخراج ماده‌ای معلق از انواع محیط‌هاست، کاربرد دارند. در همه‌ی این موارد از سانتریفیوژ برای تفکیک اجزای سازنده‌ی مایعات استفاده میشود و علاوه بر این در حوزه‌هایی پیشرفته‌تر همچون جداسازی سرم یا پلاسما از سلول‌های خون، جداسازی جامدات ته‌نشست‌شده از مایعات مخلوط‌شده، همین‌طور در تصفیه‌ی اندامک‌های زیرسلولی، ویروس‌ها، پروتئین‌ها، و نوکلوئیک‌اسیدها نیز مورد استفاده است.

عملکرد سانتریفیوژ چگونه است؟

سانتریفیوژ برای جداسازی دو ماده با غلظت‌ها یا چگالی‌های متفاوت استفاده میشود. سانتریفیوژ در صورتی بهترین عملکرد خود را خواهد داشت که آن مواد چگالی مشابه‌ای داشته باشند، یا وقتی ذرات حل‌نشدنی در محلول کاملاً حل‌شده حاضر باشند. یک سؤفهم رایج این است که سانتریفیوژ از نیروی مرکزگریز استفاده میکند. در واقع، همه سانتریفیوژها با استفاده از اصل رسوب‌گذاری عمل میکنند. اصل رسوب‌گذاری به این نحو است که شتاب‌گرفتن روتور دستگاه نیرویی مرکزگرا ایجاد میکند که بر روتور و لوله‌های مرکزگریز اثر میگذارند. این باعث میشود که مواد چگال‌تر موجود در لوله‌ها در جهتی رو به بیرون به حرکت درآیند. این همچنین باعث میشود که ذرات سبکتر جابجا شوند و به سمت مرکز بیایند. بسیاری از ذرات در انتهای لوله‌های سانتریفیوژ گیر میکنند، خصوصاً وقتی از یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی استفاده میشود. به این ذرات معمولاً گلوله‌ها یا به زبان گفتاری گوله‌ها میگویند که شبیه ساچمه‌ها یا قرص‌های گرد و فشرده‌اند. به محلول خالص‌شده نیز محلول شناور میگویند چراکه مایع تمیزشده پس از آزمایش بر روی رسوبات شناور میشود. گرچه این دستگاه را روی سرعت گردش مشخصی تنظیم میکنند، در اصل این شتاب دستگاه است که عامل مهمی محسوب میشود. علتش این است که دو روتور میتوانند با وجود قطرهای متفاوت‌شان سرعت گردش یکسانی داشته باشند. اگر اینطور باشد، شتاب دو روتور یکسان نخواهد بود. از آنجا که شتاب نتیجه‌ی شعاع و جذر گشتاور زاویه‌دار است، اندازه‌ی روتور به عاملی مهم تبدیل میشود. در نتیجه، نیروی مرکزگریز نسبی (RCF) به‌عنوان واحدی استاندارد به کار میرود و بر اساس g اندازه‌گیری میشود. وقتی دستگاه میچرخد، نیروی بزرگی تولید میشود که باعث میگردد مواد چگال‌تر موجود در محلول تکان بخورند و نهایتاً به سمت بیرون حرکت کنند و درعین‌حال موادی با چگالی کمتر به وسط بیایند. بااین‌حال، میتوان مواد را براساس اندازه، شکل، و ویسکوزیته یا چسبناکی‌شان نیز از هم تفکیک کرد.

مشخصات فنی سانتریفیوژ

سانتریفیوژ چه کاربردهایی دارد؟

خرید انواع سانتریفیوژ

مکانیسم فنی سانتریفیوژها
همه‌ی این دستگاه ها تقریباً یک مکانیسم فنی مشخص دارند. منظور از مکانیسم فنی اجزای سازنده‌ی هر دستگاه است. در اینجا نموداری از یک سانتریفیوژ همراه با معرفی اجزای مختلفش آورده شده است که به فهم بهتر ساختار یک سانتریفیوژ کمک میکند.

  1. درپوش
  2. قفل پوششی
  3. دریچه‌ی وارسی
  4. فید تعلیق
  5. سنسور حرارتی
  6. پایه‌ی روتور
  7. واحد کنترل
  8. تهویه
  9. تخلیه‌ی مایع
  10. فضای ذخیره‌سازی
  11. موتور پیشران
  12. قلطک‌های قفل‌شدنی
  13. تکیه‌گاه روتور
  14. اتصالات گرمایی/سرمایی
  15. کنترل مبدل فرکانس
  16. محفظه‌ی سانتریفیوژ

به محض آن که خرید دستگاه خود را انجام دادید و آن را نصب کردید، دوست دارید برای سال‌ها از آن استفاده کنید. اهمیت زیادی دارد که از آون خود خوب نگهداری کنید تا طی سال‌های آتی مؤثر عمل کند. اغلب سانتریفیوژها گارانتی‌های خاص خودشان را دارند، اما مسئله‌ی مهم شیوه‌ی نگهداری و استفاده‌ی کاربران بعد از خرید است، خصوصاً اگر قرار باشد که از آن زیاد استفاده شود. مهم است که سانتریفیوژ خود را از کجا و تحت چه شرایطی تهیه میکنید. در برخی موارد کالیبره‌کردن سالیانه نیز علاوه بر گارانتی ارائه میشود. اهمیت دارد که ایمنی دستگاه حتماً بررسی و تضمین شود. پس در خرید سانتریفیوژ خودتان باید دقت کنید. در مورد خرید درست و مناسب ابتدا باید به نیازهای خودتان و همراه با آن به هزینه‌هایتان فکر کنید. اما برای این کار هم پیشاپیش نیاز دارید که دانش لازم را برای خرید داشته باشید. باید بدانید که آون چه میکند، چطور عمل میکند، چه خصایصی دارد، چه نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها وجود دارند.
شرکت استادارد آزما با کادری مجرب و با تجربه و با داشتن سابقه بیش از یک دهه در زمینه واردات و فروش تجهیزات آزمایشگاهی و اندازه گیری راهنمایی مطمئن برای خرید حرفه ای شما خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.

از جمله کاربرد های سانتریفیوژ در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فهرست