دورسنج (تاکومتر)

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

دورسنج (تاکومتر)

تاکومتر یا دور سنج یک دستگاه حسگر است که به منظور اندازه گیری سرعت چرخش یک شیء همانند با میله ی موتور در یک ماشین به کار گرفته می شود . این دستگاه تعداد گردش ها در هر دقیقه ( RPM ) هر شیء را معین می کند . این دستگاه از یک صفحه ی مدرج ، یک سوزن برای تشخیص قرائت فعلی ، و علایمی به منظور معین سازی سطوح خطرناک و امن شکل گرفته است .

انواع تاکومتر یا دور سنج های دستی

دور سنج‌های دستی از نظر روش اندازه گیری به انواع زیر دسته بندی می شوند:

  • تماسی
  • لیزری
  • نوری

یک دورسنج ممکن است فقط از یکی از روش های فوق و یا همه روش های فوق جهت اندازه گیری دور استفاده کند.

در ادامه، شرح مختصری از نحوه اندازه گیری انواع این روش ها ارائه می شود:

  • تاکومتر تماسی: تاکومتر تماسی دارای یک شفت یا محور عمودی متصل به یک میکرو کنترلر است که طرف دیگر آن به شفت یک موتور متصل می شود و با هر بار چرخش موتور شفت، تاکومتر هم می چرخد. میکروکنترلر تعداد دفعات چرخش را ثبت کرده و نتیجه را به صورت عدد در صفحه نمایش دیجیتالی نشان می دهد.
  • تاکومتر نوری: تاکومتر های نوری با تجهیز ارتباط فیزیکی ندارند. برای استفاده از تاکومترهای نوری باید یک برچسب منعکس کننده نور روی شفت بچسبانیم و سپس با روشن کردن تاکومتر و تاباندن نور به برچسب، تعداد دور موتور یا سرعت موتور اندازه گیری شده و در صفحه نمایش نشان داده می شود.

اگر منبع نور مادون قرمز باشد، به آن ها تاکومتر لیزری گفته می شود. به دلیل عمر مفید و کارایی بالای این تاکومترها، امروزه استفاده از آنها بسیار رایج است و در بسیاری از کاربردها و شرایط، جایگزین نوع مکانیکی شده اند.

دور سنج

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.

فهرست