کالریمتر

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

کالریمتر

کالریمتری (کالری سنجی) یکی از روش‌های آزمایشگاهی است که در شیمی کاربرد فراوان دارد. در این روش با تعیین مقدار گرمای انتقال یافته از سامانه به محیط یا برعکس ویژگی‌های دیگر مواد را تعیین می‌کنند. از جمله کاربردهای کالری‌سنجی در تعیین ظرفیت گرمایی ویژه دمای گذار فاز تغییرات آنتالپی برای مواد معدنی یا آلی از جمله پلیمرها می‌باشد.
کالریمتر دستگاهی است که برای گرماسنجی، اندازه گیری دمای واکنش‌های شیمیایی و تغییرات فیزیکی و همچنین ظرفیت گرمایی ویژه از آن استفاده می‌شود. برای تعیین ارزش کالری سوخت‌های جامد و مایع از جمله روغن، زغال سنگ، کک، مواد غذایی و محصولات زیست توده استفاده می‌شود.

این دستگاه دارای یک مخزن استوانه ای شکل، دماسنج، هم زن و یک درپوش عایق است. نحوه محاسبه گرمای مبادله شده توسط این دستگاه به این صورت است که مقداری از دو ماده ای که قرار است بینشان مبادله دما انجام بگیرد را در ظرف می ریزیم و میزان تغییرات دما بین این دو را می سنجیم، با وجود این که در پوش های این دستگاه عایق می باشند، مقداری از گرما هدر می رود، به همین دلیل عددی به نام ارزش آبی برای این دستگاه وجود دارد که تأثیر گرمای کالری متر در واکنش را تعیین می کند.

انواع کالریمتر

کالریمترهای اسکن تفاضلی، ایزوترمال، سنجش حجمی (تیتراسیون)، افزایش دهنده آهنگ واکنش و کالریمترهای ساده ای که دارای دماسنجی متصل به یک ظرف فلزی پر آب بوده و زیر آن محفظه احتراق قرار گرفته است، انواع مختلف کالریمترها هستند. از لحاظ اندازه گیری نیز کالریمترها را به دو نوع هم دما یا ایزوترم و غیر هم دما تقسیم می کنیم. یکی از انواع کالری مترهای هم دما کالریمتر یخی است، این دستگاه در درجه حرارت مشخصی، تغییرات فازی ایجاد شده در اثر جذب انرژی را اندازه می گیرد. کالریمترهای غیر هم دما به دو صورت بی دررو (آدیاباتیک) و با درجه حرارت محیط ثابت استفاده می شوند، این دستگاه به وسیله تغییرات درجه حرارت، میزان انرژی جذب شده را اندازه گیری می کند.

 

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.

فهرست