بوته چینی

تماس با کارشناسان فروش: 09106166803

بوته چيني (Mortar)

بوته چینی شبيه كپسول چيني است كه ضخامت بدنه آن بيشتر است و لبه آن ممكن است صاف باشد. اين ابزار داراي دسته اي است كه آن هم از جنس چيني مي باشد و از آن براي خردكردن و نرم كردن مواد استفاده مي شود. اجسام و مواد بسيار سخت با عمل ساييدن در هاون به صورت كاملا نرم و پودر شده در مي آيند. ضمن كاركردن با هاون بايد آن را با دست چپ محكم نگهداشت و با دست راست دسته آن را به صورت چرخشي در هاون گرداند و فشار به آن وارد كرد تا در اثر چرخيدن مواد، ساييده و نرم شوند.

در حالی که بوته‌چینی در آزمایشگاه به ظرفی معروف است که مقاومت به حرارت های بالا دارد و به راحتی در این آزمایش ها بدون هیچ شکنندگی استفاده می شود ولی با ضربه های کوچکی احتمال شکستن آن به راحتی وجود دارد. نام دیگری که بوته چینی با آن شناخته می شود کروزه است و توانایی مقاومت به حرارت تا ۱۰۰۰ درجه را دارد. جنس بوته چینی از چینی و سفال است ولی بیشتر از گرافیت و یا کاربید سیلیکون ساخته می شود. این وسیله آزمایشگاهی معمولا با کوره شناخته می شود زیرا در کوره دماهای بالا  وجود دارد که برای حرارت دادن به ماده نیازمند ظرفی است تا از بین نرود.

 

آزمایشگاه های مواد غذایی و یا شیمی تجزیه از جمله مکان هایی است که بوته چینی کاربرد فراوانی دارد. در آزمایش هایی که در آن پختن مواد یا خشک کردن مواد وجود داشته باشد کاربرد دارد. قبل از انجام هر کاری برای رطوبت گیری و در حین آزمایش نیز کروزه را در داخل دسیکاتور قرار می دهند.

از جمله کاربرد های بوته چینی در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزمایشگاه شوینده

آزمایشگاه نمک

بوته چینی

فهرست