هود شیمی

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

هود شیمی

 Fume Hood یا همان هود شیمی یک وسیله ایمنی است که بطور خاص طراحی شده است تا بتواند گازهای متصاعد ناخواسته (در طی یک آزمایش در هودهای شیمی ایجاد شوند) را به دور از پرسنل آزمایشگاهی و خارج از ساختمان ، در اتصال به یک سیستم تهویه آزمایشگاهی که به درستی طراحی شده خارج نماید. مشخصات هود شیمی باید به گونه ای باشد که غلظت گازهای داخل هود به هیچ وجه از حد مجاز تجاوز نکند. این توصیه استانداردهای اجرایی است که کاربران مواد شیمیایی در هود آزمایشگاهی باید به آن آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که دستورالعمل های ایمنی مناسبی برای جلوگیری از رسیدن به این محدودیت ها وجود دارد.

 Fume Hood بخارات شیمیایی را از ساختمان تخلیه می کند یا از طریق فیلتر کربن جذب می کند، هودشیمی دارای دو مدل، کانال دار(Ducted) و بی کانال (Ductless) می باشد.

هودهای شیمی کانال دار: در هودشیمی حذف بخارات شیمیایی بسیار سمی از طریق کانال صورت می گیرد و فاقد فیلتر هپا(HEPA) می باشد.

در نتیجه گازهای شیمیایی از طریق  کانال (جداره دوم هود شیمی) به خارج از محیط آزمایشگاه هدایت می‌نماید. این مدل هود شیمی برای مواد و ترکیبات بیوهازارد مناسب نمی باشد.

دو نوع جریان اصلی در حرکت سیال در هودهای شیمی وجود دارد :1- جریان لامینار 2-جریان توربولانت

در جریان آرام هودشیمی، سیال هیدرولیک از میان لوله به شکل لایه های استوانه ای حرکت می نماید. در هود شیمی، لایه های داخلی با سرعت بیش تری نسبت به لایه های خارجی حرکت می نمایند. اگر سرعت جریان سیال هیدرولیک در هود شیمی از حد مشخصی که تحت عنوان سرعت بحرانی شناخته می شود، بیش تر شود ذرات سیال دیگر به صورت لایه های منظم حرکت نمی نمایند. در این حالت ذرات سیال در مرکز لوله به اطراف چرخیده  و در نتیجه یکدیگر را تحت تاثیر قرار داده و مانع حرکت هم می شوند. نتیجه این امر یک حرکت گردابی در هودهای شیمی است که در نهایت به صورت مغشوش در می آید، که موجب افت توان می شود.

عواملی که موجب جریان مغشوش یا توربولانت در هودشیمی می شوند، عبارتند از:

  1. هندسه نامناسب
  2. کالیبره نبودن
  3. عملکرد نامناسب فن
  4. انتخاب نادرست اندازه های ورودی و خروجی و کانال کشی

 

مشخصات فنی هودشیمی

انواع هودهای شیمی

دقت کنید که هودشیمی خریداری شده باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • شناسنامه اصالت
  • مشخصات فنی
  • گواهی IQ
  • تست های PQ

تست های الزامی برای بررسی کیفیت هودشیمی (طبق استاندارد Ashrea110)

شرکت استاندارد آزما با رعایت کردن کلیه اصول مبتی بر استاندارد و بهره گیری از نیروهای مجرب در زمینه تولید انواع هودهای آزمایشگاهی مانند: هودشیمی، هود میکروبی، هود کانوپی و …..در کلیه مراحل، اعم از مشاوره قبل از خرید به منظور انتخاب صحیح، نصب و راه اندازی در کنار شما عزیزان خواهد بود و کلیه هودهای آزمایشگاهی تولید شده در این شرکت دارای شناسنامه اصالت و گواهی نامه مشخصات فنی هستند.

از جمله کاربرد های هودشیمی در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لینک دریافت مشاوره و خرید

برخی برندها:

عنوان

فهرست