موارد استفاده آون

با توجه به کاربردهای اشاره‌شده، از موارد استفاده آون در فرایندها و عملیات زیر می توان نام برد:

  • گداختن: فرایند گداختن شامل گرم‌کردن و بعد سردکردن موادی همچون شیشه یا فلز است تا سختی را کاهش و شکل‌پذیری را افزایش دهد. در این فرایند از آون‌هایی استفاده میشود که در دمای بالا کار میکنند، خصوصاً در کاربرد متالورژی، ساخت وسایل پزشکی، و صنایع علوم مختلف. این مواد گداخته را میتواند به این ترتیب راحت‌تر شکل داد تا در تولید چیزهایی همچون سوندهای سرنگ استفاده شوند.

  • پروراندن: آون‌های آزمایشگاهی از طریق ترکیب عملیات خشک‌کردن و حرارت‌دادن مواد را میپرورانند تا ترکیب‌بندی شیمیایی‌شان را مستحکم‌تر و مقاوم‌تر کنند. این کار راهی برای ایجاد اپوکسی‌ها (پوشش پلاستیکی)، چسب‌ها، پلاستیک‌ها، و لاستیک‌ها در پژوهش پلیمر، نانوتکنولوژی، و صنایع مرتبط به نیمه‌هادی‌ها است. استحکام افزایش‌یافته نیز باعث میشود که بتوان مواد مختلفی را مستقیما به مداربندی‌ها وصل کرد یا در اصل چسباند. بسیاری از این مواد امروزه در صنایع نظامی، هوافضا، و سیستم‌های پزشکی استفاده میشوند. پروراندن از طریق عملیات ایستا و پویا برای شناسایی عیب‌ونقص‌ها در مدارهای مجتمع نیز به کار میروند.

  • خشک‌کردن: در بسیاری از آزمایشگاه‌های درمانی، زیست‌شناختی، و بوم‌شناسی از آون‌ها برای خشک‌کردن نمونه‌ها استفاده میکنند تا رطوبت را از آنها حذف کنند. برخی انواع آون‌ها این ویژگی را دارند که بتوانند رطوبت نمونه‌ها را بدون اینکه خراب‌شان کنند از بین ببرند. در واقع، آنها با حذف رطوبت و کاهش نقطه‌جوش آب به نمونه اجازه میدهند که در دمایی پایین‌تر خشک شود. همچنین، برای خشک‌کردن ذرات ریز که مستعد پخش‌شدن در جریان هوا هستند از آون‌ها استفاده میکنند. آون‌ها از یک جریان هوای ویژه در محفظه‌شان بهره میبرند که باعث میشود بتوانند از این نمونه‌های ظریف حفاظت لازم را به عمل آورند. یک کابرد دیگر خشک‌کردن تبخیر است. فرضاً نمونه‌های مختلف از جمله مواد خوراکی برای اندازه‌گیری میزان آب موجود در آنها خشک میشوند.

 

  • پختن: از آون‌ها برای پختن رزین‌های پلیمری سنتری نیز استفاده میشود. با این کار میتوان لایه‌های بسیار نازکی ایجاد کرد که در پوشش ضربه‌گیرها، توزیع مجدد لایه‌ها، همینطور در عملیات چسباندن ورقه‌ها، چیپ‌ها، و نمونه‌های مشابه به کار گرفته میشوند.

 

  • استریل‌کردن: آون‌های آزمایشگاهی، در اساسی‌ترین کاربردشان، میتوانند برای استریل‌کردن تجهیزات آزمایشگاهی و شیشه‌آلات نیز به کار روند. این یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین کاربردهای آون‌ها است که با استفاده از جریان هوای گرم انجام میگیرد. برای این کار به یک مدت زمان خنک‌سازی تدریجی نیاز است چراکه خروج فوری ادوات از آون میتواند باعث ایجاد شکستگی در آنها شود. اما خنک‌کردن تدریجی از ورود جریان هوای بالقوه‌خطرناک شامل ارگانیسم‌های آلوده به داخل آون جلوگیری میکند. به‌علاوه، همه‌ی ادوات لازم است که خشک هم شوند تا در نتیجه‌ی این دو عملیات بتوان از استریل‌شدن آنها اطمینان حاصل کرد.

 

  • تست و آنالیز: علاوه بر موارد متداول مذکور، از آون‌های آزمایشگاهی میتوان برای تست ماده و آنالیز خصایص آن بهره برد، از جمله برای تعیین استحکام کششی، قابلیت شکل‌پذیری و ازشکل‌افتادگی، کیفیت جهندگی یا حالت ارتجاعی، و مانند اینها.

 

  • سایر موارد: از آون‌ها در آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی، کالبدشناسی، و بوم‌شناسی نیز استفاده میشود. استفاده از آون‌ها در این حیطه‌ها قدری تخصصی‌تر است. در آزمایشگاه‌های کالبدشناسی از آون‌ها برای ایجاد اثرانگشت بهره میبرند. در آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی از آون‌ها برای نابودی آلودگی‌های میکروبیولوژیک در تجهیزات آزمایشگاهی و همینطور برای چسباندن برخی مواد به سطح فیلترها استفاده میکنند. در آزمایشگاه‌های بوم‌شناسی نمونه‌ها را قبل و بعد از خشک‌کردن میسنجند تا میزان رطوبت‌شان را تعیین کنند.

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.

فهرست