راه اندازی آزمایشگاه نیاز به تخصص, صرف هزینه و داشتن شرایط لازم برای اخذ مجوزهای لازم می باشد. همچنین آزمایشگاه های مختلف کاربری های متفاوتی دارند و نیازها و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز در هر کدام با دیگری متفاوت است. تاسیس یک آزمایشگاه اعم از آزمایشگاه صنعتی, پزشکی, تجقیقاتی و … علاوه بر دستگاه ها و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی نیاز به فضای مناسب برای نصب این دستگاه ها دارد. تخصص و تجربه کاری از دیگر مراحل مورد نیاز راه اندازی آزمایشگاه های مختلف است.

خدماتی که برای راه اندازی آزمایشگاه نیاز دارید شامل موارد زیر می باشد :

  • اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی آزمایشگاه
  • اختصاص فضای مناسب برای آزمایشگاه
  • طراحی دکوراسیون داخلی آزمایشگاه
  • طراحی سیستم سکوبندی آزمایشگاه
  • انتخاب دستگاه های مناسب و مشاوره برای خرید آنها
  • ایجاد شرایط محیطی مناسب برای کار با دستگاه ها و شرایط مناسب برای پرسنل
  • دستورالعمل های لازم برای استفاده و یا تعمیر دستگاه ها
  • آموزش های لازم استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به پرسنل
  • شروع به کار آزمایشگاه

دلیل شما از راه اندازی آزمایشگاه و نوع فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی تان هر چه که باشد آشنایی شما با تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی یکی از مهارت های لازم برای مدیریت آزمایشگاه است.

راه اندازی آزمایشگاه های مختلف

همانطور که می دانید تاسیس یک آزمایشگاه منحصر به یک رشته خاص نیست و در هر زمینه ای می توان آزمایشگاه مورد نیاز را تاسیس و راه اندازی نمود از این منظر آزمایشگاه های مختلف در رشته های متفاوت نیاز به شرایط , فضا و دستگاه های خاص خود دارند و همچنین سیستم های میزبندی آزمایشگاه ها نیز از هم می تواند کاملا متمایز باشد.

از انواع آزمایشگاه های مختلف می توان:

  • آزمایشگاه شیمی
  • آزمایشگاه های پزشکی اعم از آزمایشگاه پاتولوژی , تشخیص طبی , ژنتیک و …
  • آزمایشگاه فیزیک
  • آزمایشگاه مهندسی و مواد
  • آزمایشگاه های صنعتی
  • آزمایشگاه شبکه و کامپیوتر
    و … را نام برد.

راه اندازی این آزمایشگاه ها با هم تفاوت دارد و برای این کار لازم است با مشاورین متخصص شرکت استاندارد آزما تماس حاصل شود. نیازها و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه های مختلف تعیین شود و طراحی دکوراسیون داخلی این آزمایشگاه ها نیز با توجه به شرایط و ضروریات مختلف تعیین می شود.

اهمیت سیستم سکوبندی در راه اندازی آزمایشگاه

برای راه اندازی آزمایشگاه نیاز است تا فضای مد نظر به نحوی برای انجام فعالیت ها و آزمایش های مختلف آماده سازی شود. یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهای یک آزمایشگاه سکوبندی آزمایشگاه است. سکوبندی یا میزبندی آزمایشگاه باعث می شود تا مکانی برای کار کاربران فراهم شود همچنین دسترسی آنها را به تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیسات راحت تر می نماید. از دیگر موارد مورد نیاز کابینت بندی آزمایشگاهی است این کابینت ها در سیستم سکوبندی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. متریالی که برای طراحی سکوبندی و میزبندی آزمایشگاه استفاده می شود به نوع آزمایشگاه بستگی دارد.

برای مثال در آزمایشگاه های شیمی معمولا با مواد اسیدی و شیمیایی کار می شود که این مواد می توانند به کابینت ها و میزها به مرور زمان آسیب برساند.

از این رو لازم است تا این تجهیزات از متریال ضد اسید و مقاوم به مواد شیمیایی انتخاب شود.
اما برای مثال در راه اندازی آزمایشگاه شبکه و کامپیوتر چنین امکانی ضروری نمی باشد.
کمد آزمایشگاهی از دیگر وسایل ضروری در آزمایشگاه های مختلف است که برای نگهداری وسایل مختلف به کار می رود. متریال مناسب در سخت کمدهای آزمایشگاهی نیز به نوع آزمایشگاه بستگی دارد.

نصب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب

تجهیزات آزمایشگاهی بسته به نوع آزمایشگاه انتخاب می شود.
دستگاه های مختلف اعم از هود آزمایشگاهی , شیرآلات آزمایشگاهی , سینک آزمایشگاهی , میز توزین و فن آزمایشگاهی و سایر موارد که بر حسب نیاز از انواع مختلف آنها انتخاب می شوند. برای مثال هود آزمایشگاهی یا هود شیمیایی انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند.

هودهای شیمیایی را به می توان در دسته بندی های زیر تقسیم نمود:

پروتکل های ایمنی و استاندارد سازی آزمایشگاه

همانطور که میدانید عدم رعایت نکات ایمنی حین کار با تجهیزات آزمایشگاهی ضمن بروز حوادث خطرناک می تواند جان پرسنل و نتایج آزمایش را نیز به خطر بیاندازد، به همین جهت لازم است تا مدیران آزمایشگاه از پیروی کردن کارمندان از اصول کار و ایمنی اطمینان حاصل نمایند تا از هر گونه خطر احتمالی جلوگیری کنند.پس باید مسئولان و مدیران، اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه را کاملا واضح مشخص کنند و در هر زمانی با کارمندان برای پاسخ به هرگونه سؤال در ارتباط باشند تا مسئولان نیز نظارت کافی بر روی پرسنل جهت پیروی کردن از این دستورات داشته باشند.همچنین Thaxton در این باره توضیح می دهد که بهترین روش برای رعایت کردن دستورالعمل ها، پیروی کردن از آنهاست زیرا ایمنی در هنگام کار با لوازم آزمایشگاهی باید برای همه افراد در اولویت قرار گیرد.

از مهمترین تجهیزات ایمنی ضروری برای آزمایشگاه ها می توان به انواع هود آزمایشگاهی برای حفظ سلامت کارکنان و دوش و چشم شوی اضطراری اشاره کرد.این در حالی است که ممکن است یک آزمایشگاه شبکه و کامپیوتر نیازی به استفاده از آنها نداشته باشد.
همچنین آزمایشگاه های تولید و صنایع غذایی نیز به کابینت های گلاس تجهیزاتی مثل فیوم هود و سینک و شیرآلات نیاز خواهند داشت. پیش از شروع به کار راه اندازی آزمایشگاه ابتدا تمامی نیازهای لازم و تجهیزاتی که برای راه اندازی آزمایشگاه کابینت ام دی اف نیاز است باید به صورت لیست وار تهیه شود. این مسئله برآورد قیمت راه اندازی آزمایشگاه را نیز آسان تر می نماید. مسلما راه اندازی آزمایشگاه هزینه های زیادی به دنبال دارد در این میان اجتناب از خرید وسایل غیر ضروری با تهیه لیست می تواند از بسیاری از هزینه های اضافی جلوگیری نماید. سایر لوازم مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه اعم از صندلی, میز, درب, پنجره، نورپردازی آزمایشگاه و … نیز اهمیت زیادی دارند که توجه خاص خود را می طلبند.

در صورتی که برای مشاوره راه اندازی آزمایشگاه نیاز به یک مشاور آگاه و توانمند دارید، متخصصین ما در شرکت استاندارد آزما آماده اند تا به شما در این زمینه یاری رسانند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست