میکروسکوپ

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

میکروسکوپ

میكرو‌سكوپ یكی از وسایل آزمایشگاهی اصلی در آزمایشگاه زیست شناسی است. میكرو‌سكوپ از دو واژه یونانی میكرو, به معنی كوچك و سكوپ، به معنی دیدن، گرفته شده است. بنابراین میكروسكوپ یعنی دیدن چیزهای كوچك. میكرو‌سكوپ های مختلف دارای بزرگنمایی های متفاوتی میباشند كه عموماً با وجود عدسی های گوناگون، تصویر نمونه مورد نظر چند برابر می شود . اصول كلی در تمامی انواع میكروسكوپ ها براساس عبور نور با طول موج های متفاوت از چندین عــدسی محدب می باشد كه هرچقدر طول موج نور به كار رفته در میكر‌وسكوپ مزبور كوتاه تر باشد قدرت تفكیك و یا جــداكنندگی آن میكر‌وسكوپ بیشتر است.

روش کارکرد 

اساسی ترین میکروسکوپ هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ، از مجموعه ای از لنزها استفاده می کنند که نور را جمع آوری ، منعکس و متمرکز می کند و نمونه مورد بررسی قرار می گیرد. بدون وجود نور ، میکروسکوپ ها کار نمی کنند.

استفاده از لنزهای مختلف باعث بزرگنمایی جسم بدون تغییر در کیفیت تصویر تولید شده می شود. گذشته از بزرگنمایی لنز ، تشخیص میدان دید میکروسکوپ نیز برای اندازه گیری دقیق اندازه نمونه بسیار مهم است. همچنین ، اکثر میکروسکوپ ها دارای لنزهای دو چشمی هستند که از دو لنز و یک منشور برای تقسیم تصویر بر روی هر دو چشمی که در آن می بینید ، استفاده می شود.

در انتهای دیگر میکروسکوپ لنزهای عینی قرار دارند که وظیفه جمع آوری و تمرکز نور را بر عهده دارند. این لنزهای عینی دارای نقاط قوت متفاوتی هستند که می توان با تنظیم قطعه چرخان دماغه به صورت یکجا از آنها استفاده کرد.

ابزاری به نام چشمی با تغییر طول موج نوری که در دستگاه برای عملکرد آن استفاده می شود ، جسم را بزرگ می کند. انواع مختلف چشمی وجود دارد که هر کدام قادر به انجام کارهای مختلف هستند. متداول ترین چشمی ها از فناوری جابجایی گاز برای تامین نور استفاده می کنند.

انواع میکروسکو‌پ:

  • میکروسکو‌پ جنرال
  • میکروسکو‌پ فلورسنت
  • میکروسکو‌پ پلاریزان
  • میکروسکو‌پ بیولوژی
  • میکر‌وسکو‌پ اینورت
  • استریو میکر‌وسکو‌پ

از جمله کاربرد های میکروسکوپ در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میکروسکوپ

فهرست