کولیس

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

کولیس

کولیس ابزاری برای اندازه گیری دقیق قطر و طول داخلی، خارجی و عمق است که در آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، صنایع، و حتی مشاغل زیادی برای اندازه‌گیری فاصله‌ی بین دو طرف یک شی به کار میرود. امروزه از این وسیله در عرصه‌های زیادی مثل مهندسی مکانیک، فلزکاری و صنایع مرتبط، صنایع مربوط به ساخت اتومبیل‌ها، جنگلداری، کار با چوب مثل چوب‌بری، نجاری، ساخت چوب‌آلات، پزشکی، در بسیاری از علوم طبیعی، در انواع عرصه‌های طراحی، فضاهای آموزشی و پژوهشی مثل دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، و نیز در صنایع هوافضا استفاده میشود.

انواع کولیس

کولیس ها در انواع مختلفی تولید می شوند و دارای 3 مدل رایج هستند. کولیس ورنیه ( ساده )، کولیس عقربه ای ( ساعتی )، کولیس دیجیتال.

تمامی این کولیس ها از نظر عملکرد بسیار مشابه یکدیگر هستند. تنها خواندن مقادیر در این کولیس ها با یکدیگر تفاوت دارد. تمامی این کولیس ها شامل یک خط کش دارای دهانه ثابت و یک دهانه متحرکِ دارای یک نشانگر هستند.

  • کو‌لیس ساده (ورنیه)

کو‌لیس ساده دارای یک خط کش ثابت (که بر حسب سانتیمتر و میلیمتر و اینچ درجه بنده شده) و یک قسمت متحرک (به نام ورنیه) می باشد.

  • کو‌لیس عقربه ای (ساعتی)

دلیل نامگذاری کو‌لیس ساعتی شباهتی است که مکانیزم کار و نمایش اطلاعات این کو‌لیس با ساعت دارد. کو‌لیس عقربه ای نیز همانند کو‌لیس ورنیه از یک خط کش ثابت و یک قسمت متحرک تشکیل شده است. با این تفاوت که بجای نشانگر و اعدادی که روی ورنیه مشاهده میکردیم در کو‌لیس عقربه ای یک صفحه مدرج شبیه به ساعت مشاهده می کنیم. پشت این صفحه مدرج چرخ دنده هایی وجود دارد که با دندانه های روی خط کش ثابت برخورد کرده و مقادیری را روی صفحه مدرج نشان می دهد.

  • کو‌لیس دیجیتالکو‌لیس دیجیتال از نظر عملکرد کلی شباهت بسیار زیادی به کولیس ساعتی و کو‌لیس ساده دارد. با این تفاوت که نتیجه اندازه گیری نهایی را روی صفحه دیجیتالی که روی ورنیه وجود دارد می توان مشاهده کرد. استفاده از از کولیس دیجیتال نسبت به کولیس ساعتی و کو‌لیس ساده راحتتر است زیرا نتیجه نهایی بشکل اعداد صحیح و اعشار در کنار یکدیگر قرار می گیرند. همچنان صفر کردن کو‌لیس دیجیتال بوسیله دگمه ای که روی صفحه نمایش قرار دارد انجام می شود. کافیست دهانه را به هم چسبانده و دگمه 0 ( zero ) را بفشارید. همچنین توانایی اندازه گیری با مقیاس های میلیمتر و اینچ در اختیار اپراتور قرار می گیرد، اما عموما نمی توان هر 2 مقیاس را بشکل همزمان مشاهده کرد.

جهت خرید انواع کولیس‌، براساس کاربردشان برای اندازه‌گیری اشیای مختلف  پنج نوع تقسیم میشوند که عبارت‌اند از:

تاریخچه کو‌لیس

ویژگی های کو‌لیس

شرایط نگهداری کو‌لیس

شرکت استادارد آزما با کادری مجرب و با تجربه و با داشتن سابقه بیش از یک دهه در زمینه واردات و فروش تجهیزات آزمایشگاهی و اندازگیری راهنمایی مطمئن برای خرید کولیس حرفه ای شما خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان بخش فروش مجموعه تماس حاصل فرمایید.

از جمله کاربرد های کولیس در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کولیس

Accud

Asimeto

Mitutoyo

INSIZE

فهرست