ترازو آزمایشگاهی

تماس با کارشناسان بخش فروش: 09106166803

ترازو آزمایشگاهی چیست؟

ترازوهای آزمایشگاهی وسیله‌ای هستند که جرم اشیاء را با دقت زیاد اندازه میگیرند. ترازوها یکی از وسایل متداول آزمایشگاه‌ها برای اندازه‌گیری جرم جامدات، مایعات، بافت‌ها، و سایر مواد آزمایشی هستند. ترازوهای آزمایشگاهی قابلیت بالایی در سنجش وزن چیزها با دقت بسیار بالا دارند. ترازوها وسیله‌ای حیاتی و بنیادی در تجهیزات هر آزمایشگاه محسوب میشوند.

کاربرد ترازو آزمایشگاهی

ترازوها در عرصه‌های مختلفی استفاده میشوند. آنها در همه‌ی محیط‌های آزمایشگاهی که به اندازه‌گیری جرم اشیا نیاز باشد مورد استفاده قرار میگیرند. گفته میشود که ترازوی آزمایشگاهی اغلب وسیله‌ای فراموش‌شده در آزمایشگاه‌ها است و در گوشه‌ای از آزمایشگاه قرار دارد و توجهی به آن نمیشود. اما آنها درست وقتی که به اندازه‌گیری دقیق نیاز باشد سریعاً به یاد آورده میشوند. در نتیجه، ترازوها گرچه اهمیت زیادی در آزمایشگاه‌ها دارند اما همیشه مورد استفاده نیستند، حتی اگر وجودشان برای هر آزمایشگاهی ضروری باشد. ترازوهای آزمایشگاهی امروزی نتیجه‌ی بیش از شصت سال نوآوری مداوم در عرصه فن‌آوری هستند. همه‌ی این فن‌آوری‌ها کوشیده‌اند دقت ترازوها را در اندازه‌گیری جرم اشیاء افزایش دهند. منشأ ترازوی آزمایشگاهی مدرن به ترازوهای بسیار کهن برمیگردد که در آنها با استفاده از وزنه‌های ساده سعی میشد که وزن چیزها را اندازه بگیرند. این ترازوها اولین بار در مصر باستان برای تجارت کالاها و اقلام بازرگانی مورد استفاده بودند. این ترازوها از یک تکیه‌گاه ساده ساخته میشدند که با استفاده از آن میشد دو وزن متفاوت را با هم اندازه گرفت. امروزه ترازوها بسیار پیچیده‌ترند و کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارند که شامل اندازه‌گیری وزن مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها تا اندازه‌گیری وزن بسته‌ها در فروشگاه‌ها است. اولین ترازوی حرفه‌ای در سال 1900 ساخته شد و اولین ترازوی مدرن در سال 1945 طراحی شد که این مورد آخر الگوی همه‌ی ترازوهای بعدی تا به امروز است. امروزه از ترازوهای آزمایشگاهی در تقریباً همه‌ی صنایع استفاده میشود، اما از مهمترین حوزه‌هایی که از این دستگاه استفاده میکنند میتوان به عرصه‌های صنعت داروسازی، حوزه‌ی آموزشی، صنایع غذایی، تولید مواد شیمیایی، و صنایع سنگین اشاره کرد. ترازوها فن‌آوری پیشرفته‌ای دارند و دقت بسیار بالایی را از خود نشان میدهند، و به همین خاطر از ترازوهای دقیق خصوصاً در آزمایشگاه‌هایی استفاده میشود که کارشان با تست سنجش وزن مواد، تست اندازه‌گیری میزان جرم نمونه‌ها، آزمایش‌های تولید فرمول برای مواد شیمیایی، تعیین چگالی مواد، آنالیز درجه‌ی خلوص مایعات، تست کنترل کیفیت، و تست مطابقت ورودی و خروجی است.
ترازوهای آزمایشگاهی با توجه به نیاز هر آزمایشگاه می تواند دارای مدل های متفاوتی باشد، که لازم به ذکر است ترازو آزمایشگاهی دیجیتال، از سایر مدل های ترازو، پیشرفته تر می باشد.
در بین ترازوهای آزمایشگاهی، ترازو دیجیتال از حساسیت و اهمیت بیشتری نسبت به سایر ترازوهای آزمایشگاهی، برخوردار است. زیرا از ترازوهای دیجیتال با دقت های 0.1 گرم به بالا، برای وزن کردن مواد بسیار حساس و تاثیر گزار در آزمایش استفاده می شود، به همین دلیل اگر ترازو دچار خطا در اندازه گیری باشد، نتیجه آزمایش را بطور کلی تغییر میدهد. در نتیجه ترازو آزمایشگاهی دارای خطا، تاثیر بسزایی در سلامتی و جان انسان ها دارد.

مکانیسم عملکرد ترازو

ترازو های آزمایشگاهی از نظر طراحی در ساخت به دو گروه عمده تقسیم بندی می شوند:

  1. ترازوهای آزمایشگاهی مکانیکی
  2. ترازوهای آزمایشگاهی دیجیتالی

انواع ترازو آزمایشگاهی

انواع مختلف ترازو براساس کارکرد خاص‌شان در آزمایشگاه انتخاب میشوند. این ترازوها میتوانند از یک ذره‌ی واحد بسیار کوچک تا مواد شیمیایی جامد یا مایع را اندازه بگیرند. انواع مختلف ترازوهای آزمایشگاهی ترازوهای کفه‌دار، ترازوهای قابل‌حمل، ترازوهای آنالیزور، ترازوهای حساس، ترازوهای فراحساس، و ترازوهای رطوبت هستند.

در طراحی، اساس کار و اهداف اندازه گیری ترازوهای آزمایشگاهی تفاوت های بسیاری وجود دارد.

شرایط نگهداری ترازو آزمایشگاهی
به محض اینکه ترازو خود را انتخاب کردید و آن را نصب کردید، دوست دارید برای سال‌ها از آن استفاده کنید. اهمیت زیادی دارد که از ترازو خود خوب نگهداری کنید تا طی سال‌های آتی مؤثر عمل کند. اغلب ترازوهای آزمایشگاهی گارانتی‌های خاص خودشان را دارند، اما مسئله‌ی مهم شیوه‌ی نگهداری و استفاده‌ی کاربران است، خصوصاً اگر قرار باشد که از آن زیاد استفاده شود. مهم است که آون خود را از کجا و تحت چه شرایطی تهیه میکنید. در برخی موارد کالیبره‌کردن سالیانه نیز علاوه بر گارانتی ارائه میشود. اهمیت دارد که ایمنی دستگاه حتماً بررسی و تضمین شود. پس در انتخاب خودتان باید دقت کنید. در مورد خرید درست و مناسب ابتدا باید به نیازهای خودتان و همراه با آن به هزینه‌هایتان فکر کنید. اما برای این کار هم پیشاپیش نیاز دارید که دانش لازم را برای خرید داشته باشید. باید بدانید که آون چه میکند، چطور عمل میکند، چه خصایصی دارد، چه نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها وجود دارند.

شرکت استادارد آزما با کادری مجرب و با تجربه و با داشتن سابقه بیش از یک دهه در زمینه واردات و فروش تجهیزات آزمایشگاهی و اندازه گیری راهنمایی مطمئن برای خرید حرفه ای شما خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت ها و برند های موجود با کارشناسان فروش مجموعه  تماس حاصل فرمایید

از جمله کاربرد های ترازو در صنایع، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فهرست